یزدفردا: سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: پیگیری تکالیف آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌ و کارهای اقتصاد دیجیتال و ارزیابی سکوهای متقاضی و معرفی سکوهای مشمول بهره‌مندی از آیین‌نامه در سامانه اطلاع‌رسانی از اقدامات مهمی است که در این راستا انجام شده است.

به گزارش یزدفردا: محمدرضا نوروزی با اشاره به اینکه توسعه، پشتیبانی و نگهداری مخازن بومی نرم‌افزاری از ماموریت‌های این معاونت است، در زمینه اقدامات انجام شده اظهار کرد: در سالی که گذشت، بسته‌های لینوکس مرتبط با سیستم عامل‌های متن باز، زبان‌های برنامه‌نویسی و سایر بسته‌های مطرح نظیر مرورگرها، پایگاه داده‌های متن باز، زیرساخت‌های تحلیل کلان داده و کتابخانه‌های هوش مصنوعی ارائه شد.

وی پیگیری تکالیف آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌ و کارهای اقتصاد دیجیتال را از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ دانست و در تشریح جزئیات آن گفت: ارزیابی سکوهای متقاضی و معرفی سکوهای مشمول بهره‌مندی از آیین‌نامه در سامانه اطلاع‌رسانی، برگزاری جلسات پیگیری تکالیف با نمایندگان دستگاه‌ها، هماهنگی و پیگیری اجرای تکالیف مندرج در آیین نامه و پیگیری‌های متعدد از دستگاه‌ها جهت انجام تکالیف، گام موثری بود که با هدف حمایت از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال برداشته شد.

نوروزی تکمیل و به‌روزرسانی سامانه مدیریت منابع و آدرس‌های IP، ثبت مراکز داده، افزایش ضریب نفوذ IPv۶ و ایجاد شبکه مستقل IPv۶ را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و افزود: گذار از IPv۴ به IPv۶ یک ضرورت است و در حال حاضر کشور ایران رتبه ۱۳ را در رده‌بندی مرکز جهانی هماهنگی شبکه‌های پیشرفته رایپ (RIPE NCC) و رتبه ۲۳ در رده بندی جهانی در بین تمامی RIR ها به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال همچنین تشریح کرد: نصب وراه‌اندازی ۷ آینه‌ی (MIRROR) سرویس‌دهنده‌های نام دامنه ریشه در داخل شبکه ملی‌اطلاعات و تجهیز آنها به IPv۶، تجهیز سرویس‌دهنده‌های نام دامنه به IPv۶ و اتصال شبکه DNS اپراتورها به شبکه DNS بومی از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت منابع و آدرس‌های IP است.

وی در پایان توضیح داد: توسعه و به کارگیری نرم‌افزارهای آزاد متن‌باز، نگهداری و به‌روزرسانی سامانه تعرفه ترجیحی از دیگر اقداماتی است که در کارنامه سال گذشته معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال به چشم می‌خورد.  

نسخه ۶ آی پی (IPv۶) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت بوده و با نسخه رایج ۴ (IPv۴) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن ۶، طول آدرس‌ها ۱۲۸ بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند و در سطح بین‌المللی طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی در حوزه گذر به IPV۶ صورت گرفته است.

از جمله مزایای نظام آدرس دهی ورژن ۶ در سند راهبردی گذر به این نظام می‌توان به افزایش فضای آدرس دهی، پیگر بندی خودکار، امنیت بالاتر، مسیریابی کاراکتر، سهولت در ارتباطات چندگانه و پشتیبانی قوی از امکانات چندبخشی اشاره کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا